Få alt det nye fra
Danmarks Basketball forbund i din indbakke
Turnering gl » Grand Prix » Reglement
Støt vores sponsorer:

Reglement

Reglement for Grand Prix turnering 

Grand Prix turneringer 2015/16

Alle U10-, U12-, U14- og U16-hold, som ikke spiller mesterrække, spiller efter Grand Prix modellen. Derudover kan man deltage med skolehold eller deltage løst, dette gøres ved at rette henvendelse til turnadm@dbbf.dk . Udbudte årgange og startniveau, er efter alder, gegrafi og niveautilmelding.

Som udgangspunkt deles de tilmeldte hold fra start op i i kategorierne. 

U16 - U14 - U12 - U10 (U8 deltager efter U10 regler og starter i nederste kategori)

U14/U16 spiller på stor bane og i Øst 3-holdsstævner og Vest 4-holdsstævner.
Efter hver runde rykkes der 1 hold op og 1 hold ned, ift. resultater.

Der spilles en separat række for herrer/drenge og damer/piger.
DIF´s generelle regel om, at piger må deltage på lige fod med drenge, såfremt klubben ikke har piger nok til at kunne deltage i pigeturneringen gældende. Dvs. der tillades brug af op til max. 3 piger pr. stævne på et drengehold.

Stævneafvikling:

4 hold (enkelte stævner med 5 hold forekommer ved eftertilmeldinger) pr. stævne

  • Ved 1 bane: 6 kampe afvikles på ca.4,5 timer totalt
  • Ved 2 baner: 6 kampe afvikles på ca.3 timer

4x7 fast tid, sidste 2 min. af 4Q. effektiv. (deltager mindre end 4 hold i stævnet udvides til 4 x 10 minutter). Ved 5-holds stævner nedsættes kamptiden til 4x5 min eller 2x10 min, dette aftales imellem holdene inden stævnestart.

I alderskategorien U16/U14 spilles der som udgangspunkt på stor bane. 4x10 min. fast tid, sidste 2 min. af 4Q effektiv.

Indplacering af hold og generelle regler:

Stævnet spilles efter de årgangsregler som er tilknyttet Divisionen i Grand Prix turneringen. Dog kan nye Børneregler, som indføres fra sæson 2016-17 allerede anvendes nu. Hvor der er et regelsæt for U14-U16 og et regelsæt for U14-U16.

Dette gælder kurve, forsvarsregler mm. 

DBBF´s Turneringsadministration har retten til at ændre på sammensætningen af stævner for at sikre at arrangørklubben altid deltager i et stævne og for at tage hensyn til geografi.

Spilleregler:

Der spilles som udgangspunkt efter de gældende børneregler, reglerne omkring U16 og ellers efter de internationale spilleregler med nedenstående undtagelser/ændringer

  • Under straffekast stoppes tiden
  • Der tillades 1 timeout pr. halvleg
  • Ved uafgjort spilles 2 min´s ekstra periode.
  • Ingen tilbagespil ved stævner i kategorien U12 og nedefter eller når der spilles på små tværbaner
  • 24 seks-regel dømmes som udgangspunkt ikke, ved bevidst ”nøl” kan der dømmes 24-sek.-forseelse af dommeren – dommeren bør tilkendegive ved at råbe 20 og derefter tælle ned
  • Der anvendes den boldstørrelse for den alderskategori som GP-stævnet hører under, medmindre holdene kan blive enige om anden størrelse bold. U8, U10, U12 og U14 piger minibold (str. 5) og U14 drenge & U16 Damer med damebold (str. 6) og U16 Herrer med herrebold (str.7)
  • Der spilles som udgangspunkt på den højde kurv som stævnet er kategoriseret til. Kan holdene blive enige om anden kurvehøjde er dette tilladt.

 

Det anbefales, at trænere og dommere mødes kort inden stævnet starter og sikrer sig at alle er afklaret omkring regler. Så alle er klar over linjen der dømmes efter, udskiftningsregler, spilletid osv.

Alle deltagende klubber forventes at være vært (arrangere) og stå for afviklingen af mindst 2 stævner pr. hold, man deltager med. Det betyder at arrangerende klub stiller med dommere og dommerbordsofficials til afvikling.

Såfremt et hold udebliver(se også ”DBBF´s afgifter&retningslinjer”), kan hjemmeholdet/arrangerende klub stille med et ekstra hold (også bestående af spillere som i forvejen deltager) - disse kampe tæller dog ikke med i stillingen.

Nedlæggelse af protester og evt. bøder følger DBBF´s gældende regler. Der kan opnås aldersdispensation efter de gældende regler. I øvrigt henvises til DBBF`s turneringsreglement.

Turneringsadministrationen forbeholder sig retten til at rykke hold op af eller ned ad, for at sikre en sportslig fair afvikling.

Afvikling af stævner i ØST

Der afvikles ca.1 stævne pr.måned. Der rykkes op/ned efter hver runde indenfor U14-U16 og indenfor U10-U12. Der afvikles et slutspil for de bedste U14 og U16 hold, dato fremkommer senere.
U14-U16 spiller 3-holdsstævner på stor bane(3 timer). U10-U12 spiller 4 holdsstævner på tværs(3 timer) og 4-4.

Afvikling af stævner i Vest

Der afvikles ca.1 stævne pr.måned. Der rykkes op/ned efter hver runde i Drenge U14-U16 og U10-U12, men ikke på pigesiden i denne sæson. Der afvikles Final four for enkelte hold samtidigt med Final Four for U14-U16 mesterrækkehold den 16.-17.April.
U14-U16 spiller 4-holdsstævner på stor bane(4,5 timer). U10-U12 spiller 4 holdsstævner på tværs(3 timer) og 4-4.

Deltagerpris samtlige stævner:

  •  U14-U16: 1.616.- i turneringsgebyr(U14 og op betaler et kursusgebyr på 150.-)
  •  U8-U12: 1.466.- i turneringsgebyr
  •  Deltagerpris enkeltstævne - 650.-

Udeblivelse fra stævne:

  • Efter regel om afbud senest 48 timer – 3 kampe á 200.-
  • Efter regel om afbud under 48 timer – 3 kampe á 400.-
  • Udeblivelse uden afbud – kr. 1.616/1.466 (turneringsgebyr)

Stævneplaner og resultater finder du under "Kampe og Resultater", som løbende opdateres.

Tryk her for at se en oversigt over børneregler og en folder til forældre
Børneregler 16-17 skematisk oversigt dec2015 (0.2 Mb)
Referat møde om ungdomsbasket 261115 (1.4 Mb)

Turneringskontakter

Rune Ressel Larsen
Sportskoordinator

Tlf. +45 4326 2421
E-mail: rla@basket.dk
Kim Lippert Andersen
Turneringsadministrator

Tlf. +45 8611 3353
E-mail: turnadm@basket.dk
Sona Camara
Administrativ medarbejder

Tlf. +45 4326 2420
E-mail: soc@basket.dk
Dommeradmin

E-mail: domadm@basket.dk
Danmarks Basketball Forbund
Brøndby Stadion 20
2605 Brøndby
Telefon: +45 43 26 24 20
E-mail:   info@basket.dk
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Danmarks Basketball Forbund | Brøndby Stadion 20 | 2650 Brøndby | Tlf.: 43262420