Få alt det nye fra
Danmarks Basketball forbund i din indbakke
Landshold » Nyheder » Oddset ny hovedsponsor for damelandsholdet

Nyheder

Oddset fra Danske Spil sender basketdamer mod EM-kvalifikation

For en uge siden stod det danske damelandshold i basketball med en tilsyneladende uoverkommelig opgave. De manglede 200 tusind kroner for at holdet kunne komme til at spille EM-kvalifikation i den mest skrabede version, man kan forestille sig. En uge senere er der samlet over 245.000 kroner ind via crowdfunding og det sikrer i første omgang deltagelsen til EM-Kvalifikationen. Men nu kan Kvindelandsholdet glæde sig til at langt bedre vilkår til EM-forberedelserne, for Oddset, Danske Spil er trådt til som ny hovedsponsor for det kvindelige basketlandshold.  

Historien om landsholdet, der selv er villige til at lægge masser af frivillige timer i at gøre det muligt at spille landskampe, har vakt opsigt i hele landet og responsen har været større, end holdet selv forventede. Landsholdsanfører Gritt Ryder, der har stået centralt i arbejdet for at rejse midler, blev meget overrasket og glad, da hun fik overbragt nyheden om samarbejdet med Oddset.

-Det er helt overvældende, siger den 26-årige landsholdsspiller. Vi havde bare drømt om, at det danske basketballmiljø måske kunne hjælpe med at give os muligheden for at spille EM-kvalifikation med små donationer, og nu har en af de vigtigste organisationer indenfor sport i Danmark, givet os muligheden for at få bedre vilkår og sportslig succes. Det er helt vildt, selv om det da kunne have været hyggeligt at have en medspiller boende på min sofa, når vi var samlet, siger hun med et smil.
Crowdfundingkampagnen blev sat i gang med et mål om 200.000 kroner, hvilket ville sikre holdet deltagelse i kvalifikationen, men på det mest skrabede niveau. Her ville spillerne, der ikke bor i hovedstadsområdet, eksempelvis skulle indkvarteres privat hos holdkammerater i forbindelse med træning og kamp på hjemmebanen i Hørsholmhallen. Det er ikke vilkår, som ville blive accepteret i alle sportsgrene, men for damelandsholdet i basketball har det bare handlet om at få lov at spille med på højeste niveau.

Det var Oddset fra Danske Spil, der henvendte sig til Danmarks Basketball Forbund efter i medierne at have hørt om damelandsholdets indsamling og engagement. Brand Manager for Oddset, Mikkel Liechti, fortæller her om baggrunden:

-Hos Oddset elsker vi sport, og især dansk sport. Da vi hørte historien om det kvindelige basketlandsholds problemer med at få råd til at spille EM-kvalifikation, så vi det som en oplagt mulighed for give nogle dygtige atleter en hjælpende hånd. Vi har stor beundring for de kvinder, der spiller basket på topniveau og dyb respekt for, at de er forbillede for så mange unge pigespillere. Derfor glæder vi os til at være med til at udbrede kendskabet til Kvindelandsholdet i basket. For det fortjener de. De er sindssygt gode, siger Mikkel Leichti.
Spillerne på damelandsholdet satte indsamlingen i gang efter de helt overlegent havde vundet Europamesterskab for små nationer i sommeren 2018, hvor de i gennemsnit vandt med 106-45. Den store sejr gjorde det tydeligt for alle, at det var nødvendigt at finde modstand til holdet på en helt anden hylde.

En kvalifikationsrunde til FIBA EuroBasket koster ca. en million på det mest skrabede niveau og den øvelse er dyr for et hastigt voksende men stadigt lille forbund med lige over 14.000 medlemmer.  Der manglede 200.000 kr. i budgettet, medmindre man begyndte at skære i midlerne til børn og unge, hvilket ingen i forbundet eller på landsholdet var interesseret i. Slet ikke i en periode, hvor der over de seneste seks år er blevet 65% flere børn under 12 år i basketklubberne i hele landet.

I stedet tilbød landsholdet at lægge timer som frivillige – og der blev også snakket om, at holdet selv gerne ville stille stole op til kampene, hvis bare de kunne få lov at spille. Det endte med en crowdfundingkampagne, hvor landets basketballspillere og -klubber eksempelvis kan købe træninger med individuelle spillere eller en ”pigedag” for ungdomssspillerne. Kampagnen har på de første syv dage hentet over 240.000 kr. og løber endnu tre uger.

Oddset og Danmarks Basketball Forbund har lavet en aftale, der gælder til- og med EM i 2021 med henblik på at fortsætte samarbejdet, hvis det giver mening for begge parter.

For yderlige kommentarer kontakt:
Rasmus Winkel, direktør i Danmarks Basketball Forbund, tlf. 30 70 44 43
Marie Grabow Westergaard, pressechef I Danske Spil, tlf. 30 85 17 34
Grit Ryder, Anfører for Damelandsholdet, tlf. 20 61 38 27
Mads Olesen, Kommunikationsansvarlig, Danmarks Basketball Forbund, tlf. 28 45 68 48

Landsholdskontakter

Jörgen Fastberg
Sportschef

Tlf. +45 20 59 18 01
E-mail: jfa@basket.dk
Mauricio Chicola Gutierrez
Sportskoordinator

Tlf. +45 91 95 66 98
E-mail: mag@basket.dk
Danmarks Basketball Forbund | Brøndby Stadion 20 | 2650 Brøndby | Tlf.: 43262420