Få alt det nye fra
Danmarks Basketball forbund i din indbakke
Turnering » Nyheder » Opdatering om DBBFs turnering
Støt vores sponsorer:

Nyheder

Opdatering om DBBFs turneringsrækker

Opdatering 11. juni

For idrætten betyder den genåbningsaftalen fra 9. juni følgende:  

Mundbind

  • Fra mandag den 14. juni er der ikke længere krav om mundbind i idrætsfaciliteter.

Coronapas

  • Krav om coronapas i forhold til indendørs idræt ophæves 1. august.
  • Indtil coronapasset ophæves, udvides gyldigheden af test til 96 timer fra den 1. juli.

Forsamlingsforbud

  • Fra fredag den 11. juni hæves forsamlingsforbuddet til hhv. 100 indendørs og 500 udendørs.
  • Den 1. juli hæves det indendørs forsamlingsforbud til 250 personer.


Fra fredag den 21. maj 2021 ændres coronapas-ordningen, så foreningslivet fremover kun er forpligtet til at tage stikprøver én gang i døgnet. Stikprøvekontrollen bygger på tillid til, at det enkelte voksne medlem sørger for at have et gyldigt coronapas før idrætsaktiviteten. 

En anden vigtig ændring, der træder i kraft fredag den 21. maj, er, at der ikke længere skelnes mellem indendørs idrætter med og uden fysisk kontakt. 

Fra 11. juni gælder følgende:

Indendørs idræt:

  • Indendørs basketball er tilladt for alle aldersgrupper.
  • Kontaktsport - også med kropskontakt - er tilladt for alle aldersgrupper.
  • Der gælder et forsamlingsforbud på 100 personer. Både udøvere, trænere, dommere mv. tæller med i det samlede antal.
 
Regler for coronapas ved indendørs idræt:
  • Voksne udøvere fra 18 år og derover skal have gyldigt coronapas, når de deltager i indendørs basketball. 
  • Der er ikke krav om coronapas for trænere og andre nødvendige voksne.
  • Idrætsforeningen eller facilitetsejeren skal mindst én gang i døgnet foretage stikprøvekontrol af coronapas. Der skal foretages kontrol for hver facilitet. 
Reglerne for, hvornår et coronapas er gyldigt, gældende til 1. august:
  • Et negativt testresultat af en covid-19 test, der er højst 72 timer gammelt regnet fra tidspunktet, hvor testen er foretaget (96 timer fra 1. juli)
  • Et positivt resultat af en PCR-test, der er mindst 14 dage og højst 8 måneder gammelt regnet fra tidspunktet, hvor testen blev foretaget,
  • Et påbegyndt vaccinationsforløb mod covid-19 (Et vaccinationsforløb anses som påbegyndt mindst 14 dage og højst 42 dage efter den første dosis)
    eller
  • Et gennemført vaccinationsforløb (kræver et vaccinationsforløbs første dosis, anses forløbet som gennemført 14 dage efter denne ene dosis. Kræver et vaccinationsforløb flere doser anses forløbet for gennemført efter den afsluttende dosis).
Udendørs idræt:
  • Der gælder et forsamlingsforbud på 500 personer for udendørs idræt. Både udøvere, trænere, dommere og evt. tilskuere i form af forældre eller lign. tæller med i det samlede antal.
Professionel idræt er fortsat undtaget fra restriktionerne.
 
Hent retningslinjerne her
Hent retningslinjerne fra Kulturministeriet nedenfor.

 
 

Spørgsmål og svar om corona-restriktionerne

  1. Må forældre overvære udendørs træning?
    Ja, der må gerne være fx forældre til udendørs idrætsaktiviteter, så længe det gældende generelle forsamlingsforbud overholdes. Det er fortsat foreningens ansvar, at forsamlingsforbuddet bliver overholdt.
  2. Hvilke arealkrav gælder for indendørs idrætsaktiviteter?
    Der skal være 4 kvm pr. udøver, så der er god mulighed for at holde afstand.
      
  3. Hvilke regler gælder for idrætten i de sogne, der må midlertidigt nedlukkes?
    Ved nedlukning af et sogn, er der kun krav om, at indendørsidrætten lukkes ned. Udendørs idræt kan således som udgangspunkt fortsætte. Det vil dog kommunen, som træffer beslutning om, hvilke udendørsfaciliteter, som de vil lukke/holde åbent.
  4. Hvem skal vise coronapas for at træne indendørs?
    Der er krav om coronapas for personer fra 18 år.
  5. Er der krav om coronapas for trænere og nødvendige voksne?
    Nej.
  6. Må eliteatleter (undtaget for forsamlingsforbundet) træne med børn og unge under 18 år?
    1. Det fraråder vi, da det kan være vanskeligt at forklare evt. myndigheder, hvorfor voksne og unge træner sammen.
  7. Må nødvendige forældre deltage i børne- og unge aktiviteter (fx ved forældre-barn-gymnastik eller ishockey for U7)?
    Ja, hvis de er nødvendige for at afvikle aktiviteten, men de tæller med i det samlet antal deltagere.
  8. Åbner omklædningsrum for både indendørs- og udendørsidrætter?
    Ja, men de må kun benyttes af de grupper, der må træne indendørs idræt. Det skal desuden sikres, at der er 4 kvm pr. person, at der holdes mindst en meters afstand, at sundhedsmyndighedernes anvisninger til rengøring overholdes, og at kødannelse undgås.
  9. Må vi arrangere træning for flere grupper samtidig? (sektionering)
    Ja, hvis I sikrer, at hver gruppe holder sig inden for det gældende forsamlingsforbud inkl. træner. I skal desuden sikre, at I overholder følgende:
    • Der skal være tilstrækkelig afstand mellem grupperne - gerne mindst 2 meters afstand.
    • I skal sørge for at afgrænse den ene træningszone fra den anden. Anvend fx kegler, toppe, snor, kridt eller anden tydelig markering.
    • Der skal altid være en træner eller anden ansvarlig til stede ved afvikling af idrætsaktiviteter for børn. Husk, at vedkommende tæller med i det samlede antal personer.
  10. Må en træner stå for aktiviteter i flere grupper samtidig?
    Nej, hvis der er flere grupper til stede på samme tid, må en instruktør eller træner kun have ansvaret for aktiviteterne i en af grupperne.
  11. Hvad er kravene ift. mundbind og skilte?
    Der er fra 14. juni ikke længere krav om mundbind, men man skal som forening huske at opsætte de nødvendige skilte, herunder antal personer, som må være til stede i lokalet samt krav om coronapas.
Se de gældende retningslinjer på  www.dif.dk/corona og www.basket.dk/corona-retningslinjer
Med de seneste restriktioner i samfundet der er meldt ud i uge 50 for Region Sjælland, Region Midtjylland, samt Aalborg, Vejle, Fredericia og Middelfart Kommuner er DBBFs turnering også næsten sat i bero.
 
Inden jul kan der, hvis retningslinierne forbliver som de er lige nu, afvikles fem kampe vest for Storebælt inden jul. Alt andet er sat på pause.
 
Naturligt nok får den omfattende nedlukning konsekvenser for turneringerne og på trods af betydelig usikkerhed giver vi her et kort overblik.
 

Ungdomsrækker

 
I øjeblikket arbejdes der på de ungdomsrækker, der alligevel skulle ombrydes ved jul. Når det arbejde er gjort, ses der nærmere på hvad der skal ske efter den forhåbentlige genstart af Danmark 3. januar.
 
For det første vil ungdomskampene først begynde sidst i januar. Den beslutninge er taget som et skadesforebyggende tiltag efter konsultation med landsholdenes medicinske stab, dvs. læger og fysioterapeuter. Med en måneds træningspause, udenfor hallerne, skal spillerne bruge 3-4 uger på at komme tilbage i en træningsform, der tillader kampe. Det anbefales at også trænerne tager hensyn til dette ved opstart.
 
På grund af den betydelige usikkerhed omkring fremtidige tiltag fra myndighederne planlægges kampene sådan, at hvert hold kun kan forvente 1-2 kampe inden vinterferien. Det er for at sikre fleksibilitet i planlægningen, samt at sikre, at spillerne ikke overbelastes.

Kommer der flere nedlukninger justeres tidshorisonten.
 
Turneringsudvalget har gennem længere tid arbejdet hårdt for at kampantallet for de enkelte ungdomshold skulle forblive det samme som i et normalt år, men nu begynder vi desværre at løbe tør for tid til at afvikle kampene. Derfor vil der være reduceringer i de fleste rækkers kampantal, så man eksempelvis kun spiller én gang mod hver modstander, enten ude eller hjemme.
 
Lige nu forventes det at vi forsøger at afvikle slutspil i ungdomsrækkerne.
 
Efter ombrydningen er færdig, mødes Turneringsudvalget for at se nærmere på de specifikke detaljer for ungdomsturneringen.
 
 

Ungdomspokalfinalerne

Pokalfinalerne for ungdom skulle have været spiller 31. januar, men de udsættes. Baggrunden er, at der er for kort tid mellem at kampe genoptages til 31. januar til at alle kampe kan afvikles forsvarligt, både i forhold til skadesforebyggelse og hensyntagen til rejseforanstaltninger for hold, der kommer langvejs fra.
 
En ny dato meldes ud snarest muligt.
 

Seniorrækker

 
Basketligaen og Dameligaen spiller videre som planlagt, idet de som eliterækker er undtaget fra en del af coronabestemmelserne. Indtil tidligst 3. januar skal kampene dog afvikles uden tilskuere.
 
De øvrige seniorrækker kan tidligst starte 1. marts. På grund af den betydelige usikkerhed om genopstart, afventer administrationen og Turneringsudvalget, inden detailplanlægning begynder. Det er dog allerede meldt ud, at slutspil er aflyst for alle seniorrækker med undtagelse af de to ligaer
 

Turneringskontakter

DBBFs telefontider er følgende:

Mandag: 12.30-15.00
Tirsdag: 8.30-11.30
Onsdag: 8.30-11.30
Torsdag: 12.30-17.00
Fredag: 8.30-11.30

Udenfor kontorets telefontider henvises til hjemmesiden.
 
Sona Camara
Turneringsansvarlig

Tlf. +45 43 26 25 16
E-mail: soc@basket.dk
Rune Ressel Larsen
Sportskoordinator

Tlf. +45 4326 2421
E-mail: rla@basket.dk
Andrada Csender
3x3 Projektleder
Ansvarlig for 3x3 stævner i DBBF regi.
Kontaktes ved alle spørgsmål omkring 3x3 (henvendelser skal ske på engelsk)

Tlf. +45 21 45 71 23
E-mail: ancs@basket.dk
Dommeradmin

E-mail: domadm@basket.dk
Danmarks Basketball Forbund
Brøndby Stadion 20
2605 Brøndby
Telefon: +45 43 26 24 20
E-mail:   info@basket.dk
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Danmarks Basketball Forbund | Brøndby Stadion 20 | 2650 Brøndby | Tlf.: 43262420